2020
EN
Inspired by Anna Atkins' work British Algae (1843) and the random creation process established by Marcel Duchamp in 3 Standard Stoppages (1913), Hélène Bellenger uses the cyanotype technique to document the rapid melting of glaciers. Small pieces of ice, collected directly from glaciers in the Écrins National Park, are placed on squares of paper previously coated with cyanotype solution. As they melt in the sunlight, the photosensitive mixture is slowly activated. This random creation process, a "template of chance," results in unique yet serial Prussian blue streaks that form on the paper. Initiated during the 2019 L'Envers des Pentes mountain refuge residency, this project combines both photographic and performative approaches, paying tribute to 19th-century photographic expeditions.
FR
Inspirée par l’ouvrage d’Anna Atkins, British Algae (1843) et par le protocole de création aléatoire mis en place par Marcel Duchamp dans 3 stoppages-étalons (1913), Hélène Bellenger utilise la technique du cyanotype pour prendre acte de la fonte rapide des glaciers. Disposés sur des carrés de papier, préalablement badigeonnés de cyanotype, des petits morceaux de glace, prélevés directement sur les glaciers du Parc National des Écrins, fondent au soleil et activent ainsi lentement le mélange photosensible. Protocole de création aléatoire, « gabarit du hasard » , les coulées bleues de Prusse qui se forment sur le papier laissent des empreintes à la fois uniques et sérielles. Ce projet, initié dans le cadre de la résidence en refuge L’ Envers des Pentes 2019, s’inscrit dans une démarche à la fois photographique et performative, en hommage aux expéditions photographiques du XIXème siècle.