EN
Hélène Bellenger is a contemporary French artist who critically interrogates today’s visual culture, with a particular focus on its iconic economy. Through photography, image collection, installation, performance, and olfactory art, she delves into the relentless stream of contemporary imagery, deconstructing the political, technical, and cultural layers embedded in representation. Bellenger's sculptural approach to photography embraces diverse experimental and printing methods, reclaiming bodies of images and engaging with research themes tied to Western visual history.
With a background in art history and cinema, Bellenger has honed her practice through various educational paths, including a Master’s degree from the École Nationale Supérieure de la Photographie in Arles and studies at Aalto University in Finland.
Her work has been exhibited extensively in both solo and group shows, including significant exhibitions at the MUCEM - Musée des Civilisations de l’Europe et de la Méditerranée in Marseille (2024), Hangar Photo Art Center in Brussels (2024), 3 bis F Art Center in Aix-en-Provence, and Suttie Art Space in Scotland (2022). Bellenger’s projects often critique the normativity of Western visual culture, drawing from both historical and contemporary contexts, which she explores through her installations and photographic practice.
Bellenger’s work has garnered numerous awards and scholarships, including the Eurazeo Young Photography Prize, the Aide à la Création from Drac PACA and the Dior Photography and Visual Arts Award for Young Talents. She has participated in several prestigious artist residencies, such as the Centre Photographique d’Île-de-France in Paris and the Orestiadi Foundation in Sicily.
Her artistic practice acts as a critical commentary on the representation in visual media, challenging dominant narratives and inviting viewers to engage with the complexities of identity and perception in contemporary culture.
FR
Hélène Bellenger est une artiste française contemporaine dont le travail explore l’économie iconique de sa culture visuelle contemporaine. À travers le langage de la photographie, de la collection d’images, de l’installation, de la performance, et de l’art olfactif, elle entreprend des investigations au coeur du flux d’images généré par sa contemporanéité, déconstruisant ainsi l’espace intermédiaire, politique, technique et culturel, du «re» de représentation. Adoptant une approche sculpturale de la photographie, Hélène Bellenger diversifie les supports d’expérimentation et d’impression pour se réapproprier des corpus d’images, explorant des thématiques de recherche liées à la culture visuelle occidentale.
Avec une solide formation académique en histoire de l'art et en cinéma, incluant un Master à l'École Nationale Supérieure de la Photographie d'Arles, Bellenger navigue dans les relations complexes entre l'imagerie, la technologie et les normes sociétales.
Son travail a été largement exposé, que ce soit en expositions personnelles ou collectives, avec des présentations notables au MUCEM - Musée des Civilisations de l’Europe et de la Méditerranée à Marseille (2024), au Hangar Photo Art Center à Bruxelles (2024), au centre d’art 3 bis F à Aix-en-Provence, et au Suttie Art Space en Écosse (2022). Les projets de Bellenger critiquent souvent la normativité de la culture visuelle occidentale, en puisant dans des contextes historiques et contemporains qu'elle aborde à travers ses installations et pratiques photographiques.
L'œuvre de Bellenger a été récompensée par de nombreux prix, dont le Prix de la Jeune Photographie Eurazeo, l'Aide à la Création de la Drac PACA, ainsi que le Prix Dior de la Photographie et des Arts Visuels pour Jeunes Talents. Elle a également participé à plusieurs résidences artistiques prestigieuses, notamment au Centre Photographique d'Île-de-France et à la Fondation Orestiadi.
À travers sa pratique artistique, Bellenger invite le public à réfléchir sur l'influence omniprésente de l'imagerie dans la société contemporaine, encourageant un engagement plus profond avec les manières dont la culture visuelle façonne nos perceptions et nos expériences.